Tänaseks on sadanud nii palju lund, et see ohustab katusekonstruktsioone. Kui varem oli suurem mure kaldkatustelt kukkuv lumi, siis nüüd peaksid ka lamekatuse omanikud olukorda uuesti hindama.

Katuse talutav maksimaalne lumekoormus sõltub selle kujust ja kaldest. 30-kraadistel viilkatustel on lume raskuse mõju 20% väiksem kui lamekatustel. Alates 60-kraadisest kaldest lume raskuse mõju katusele peaaegu puudub ja suure kaldega katustelt puhub tuul värske lume minema. Kui aga katusel on neelud ja nurgad, koguneb sinna eriti paks lumekiht.

Üldiselt peaks katused vastu pidama vähemalt 100 kg/m2, aga seda oleks mõistlik majaomanikel üle kontrollida. Ehitusnormides on 1,5 kN/m2 ehk umbes 150 kg/m2 ja paljudes kohtades on ehitatud varuga. Keeruliseks teeb arvestamise see, et lume raskus võib katusel väga kiiresti muutuda ning see ei pruugi katuse eri osades ühtlaselt jaguneda.

Lume raskus sõltub veesisaldusest – mida tihedam on lumi, seda veerikkam ja raskem see on. Kohevas lumes on palju õhku ja see on kerge, aga lumi tiheneb kiiresti. Näiteks 6. veebruaril sai ühel Viimsi maja katusel mõõdetud selleks hetkeks sadanud lume raskus – 1 m2 lund kaalus 40 kg. Lumekihi paksus oli umbes 25 cm tihket lund ja umbes 20 cm kohevat lund.

Pikalt seisnud ja märja lume puhul võib selle kaal ulatuda kuni 400 kg/m3.

Salakaval kevadpäike

Kõige halvem, samas väga tõenäoline stsenaarium on see, et kevade hakul päeval lumi sulab ja öösel külmub. Nii tekivad katustele jäävallid, mis ei lase veel ära voolata. Kui kevadel sajab vihma, siis vesi jääb lume ja jää sisse lõksu ning katusele tekivad lombid. See on väga ohtlik! 10 cm vett kaalub juba ruutmeetri kohta 100 kg, seega võib olla tundide küsimus, kui raskus muutub katusele liigseks ja siis on pahandust kui palju. Alati pole ka kindel, et kindlustus selliseid juhtumeid katab.

Kuidas ära hoida hullemat?

Lamekatustel tuleb jälgida, et äravoolu trapid oleksid puhtad ja vabad. Kui katust lumest täielikult ei puhasta, võiks vähemalt vaalud sisse tõmmata, et vesi saaks ära voolata. Sellegipoolest on ohutum probleeme ennetada ja katuselt lumi ära koristada.

Kaldkatuste puhul on probleemiks jäävallid, mille taha kogunev vesi pressib valtside ja kivide vahelt tuppa. Praegu on veel külm, kuid juba helistavad inimesed palvega kiiresti reageerida, sest vesi tilgub tuppa ja rikub nende sisustuse. Soojakraadide tulekul muutub see ilmselt suuremaks probleemiks.

Jäävallide lõhkumisel peab olema väga ettevaatlik, et katust ei kahjustaks, ja see teeb töö kulukaks. Odavam oleks lumi eemaldada ning mitte lasta jäävallidel tekkida, aga kel see on juhtunud, siis parem kallis töö kui veel suurem kahju tulevikus.

Allikas: https://viimsiteataja.ee/huvitavat/millal-on-viimane-aeg-katuselt-lund-koristada/

Foto: Mihkel Nurm

Ebameeliva üllatuse vältimiseks telli lumekoristus juba täna. Loe lisaks meie kodulehelt ja esita päring. Skyproffil on üle kümne aasta lumekoristuse kogemust!

Telli lumetööd meilt!