Maailma ametliku statistika kohaselt kaotavad tööstusettevõtted arenenud riikides korrosioonikahjustuste tõttu 4-5% SKP-st (rahvuslikust kogutoodangust). (Allikas)
Mis on korrosioon?
Paljud peavad korrosiooni metallide kõige ohtlikumaks vaenlaseks. Korrosioon on metallide pöördumatu hävimine ümbritseva keskkonna toimel, näiteks
- raua roostetamine,
- vase kattumine paatinakihiga,
- alumiiniumi tuhmumine,
- hõbeda tumenemine.
Peaaegu kõik metallitüübid korrodeeruvad, kuid erinevatel kiirustel. Korrosioon võib saada alguse väikesest augukesest, mõlgist, mikrokahjustusest või mõnest muust defektist metallpinnal. Ka laiaulatuslike kogemustega spetsialistid ei suuda alati tuvastada korrosiooniprotsessi dünaamikat ja kiirust. Need näitajad sõltuvad otseselt destruktiivsete tegurite (vee happelisus, soolalahuste tugevus jne) olemusest, kestusest ja ulatusest.
Keemiline ning elektrokeemiline korrosioon
Metallide korrosiooni võib jagada kaheks – keemiliseks ja elektrokeemiliseks. Keemiline korrosioon tekib õhu ja niiskuse toimel. Elektrokeemiline aga metalli kokkupuutel elektrolüüslahustega, kus peamisteks korrosiooni tekitajateks on elektrolüüdid. Elektrolüüdid on hapete, aluste ja soolade lahused, mis juhivad elektrivoolu (negatiivse ja positiivse laenguga ioonid lahuses). Neid leidub nii vihma-, mere-, tööstusheitvetes kui ka mullas.
Korrosiooni tekkimise järel võib metalltoodet veel pikka aega kasutada, kuid selle ohutus ja turvalisus on küsitavad, kuna kahjustatud toode võib igal ajal puruneda.
Korrosiooni põhjustatud kulud
Korrosiooni poolt põhjustatud kulusid võib jagada kaheks: otsesteks ja kaudseteks. Otsesed kulud on seotud korrodeerunud metalltoote väljavahetamisega. Hinnanguliselt moodustavad need umbes 15% kogu metallitoodangust. Otsesteks kuludeks võib pidada veel masinaosade vahetamist, seadmete ja sidevahendite uuendamist, korrosioonivastaseid tegevusi jmt.
Kaudseid kulusid on küll raskem määratleda, kuid nendeks võivad olla tootmise seiskumine remonttööde ajaks, võimsuse kaotus, toote kvaliteedi langus, keskkonna saastumine jne. Kaudsed kulud võivad seega põhjustada ettevõttele palju suuremaid kaotusi kui otsesed, ulatudes miljonitesse eurodesse. Toome järgnevalt mõned näited.
Töö seisak
Naftatöötlemistehase roostes torude plaaniline asendamine uutega maksab kõigest mõnisada eurot, kuid tootmise seiskumine remonttööde ajaks võib endaga kaasa tuua kahju, mis küündib 20 000 euroni tunnis.
Korrosioonikahjustusega katla või kondensaatori väljavahetamine elektrijaamas võib põhjustada elektrienergia alatootmist, millest tulenev kahju võib ulatuda kuni 60 000 euroni päevas. Korrosiooni põhjustatud katkestustest tingitud elektri ja soojuse alatootmise kogukulu aastas võib küündida kümnetesse miljonitesse dollaritesse.
Võimsuse kaotus
Rooste ladestumine ahendab torusid ja selle tagajärjel halveneb ka veevarustus. Selleks, et veesurvet samal tasemel hoida, tõstetakse pumpade töövõimsust. See omakorda tõstab elektrikulusid. Hinnanguliselt võib selline kulu ulatuda miljonitesse eurodesse aastas.
Toote kvaliteedi vähenemine
Korrodeerunud anumates toidu transportimine või hoidmine kiirendab selle riknemist. Kahju aastas võib ulatuda kuni miljoni euroni.
Tänapäeval kasutatakse metalltooteid peaaegu kõigis tööstusharudes. Seega on korrosiooniga võitlemine ettevõtetele ülioluline, et hiljem mitte suuri rahalisi kahjusid kanda. Probleemile vähese tähelepanu pööramine võib viia näiteks kogu masinapargi väljavahetamiseni, kogu torustiku uuendamiseni või tööprotsesside seiskumiseni ning halvimatel juhtudel lõppeda inimeste surmaga. Loomulikult lisandub nendele raskustele ka ettevõtte maine langus, trahvid, kohtuprotsessid või lausa pankrotistumine.
Korrosiooni põhjustatud katastroofid
Mitmed katastroofid maailmas on toimunud ebapiisava inspektsiooni ja korrodeerunud toote ekspluateerimise tõttu. Näiteks:
- 2015. aasta mais toimus Californias laiaulatuslik õlireostus, kus korrodeerunud torudest voolas välja ligi 540 m3 õli.
- 2014. aastal murdus lennufirma Jetsstream lennuki maandamisel lennukitiib. Lennukitiiva inspekteerimisel tuvastati ulatuslik korrusioon.
- 2000. aastal plahvatas Mehhikos korrodeerunud gaasitoru, viies endaga 12 inimese elud.
- 1999. aastal uppus korrosioonikahjustuste tõttu Prantsusmaal Biskaia lahes naftatanker Erika.
Neid näiteid võiks tuua veel ja veel. Tulemus on ikka üks ja sama: vigastatud/hukkunud inimesed, ulatuslikud reostused ja meeletu rahaline kulu ettevõtetele.
Neid kahjustusi oleks saanud vältida iga-aastase inspektsiooni ja õigeaegse korrosioonitõrjega. Skyproffi kogenud meeskond teostab mitmesuguseid töid korrosiooni vastu võitlemiseks.